Z racji tego, że konkurencja na rynku stale rośnie i to w każdej branży, a nowe przedsiębiorstwa powstają jak grzyby po deszczu, trzeba zadbać o to, aby wśród tych wszystkich niezliczonych ofert, to właśnie nasza była tą najbardziej atrakcyjną dla klienta. Wbrew pozorom nie chodzi tutaj o najlepszy produkt czy usługę, ponieważ możesz oferować produkty najlepszej jakości, a mimo to wciąż nie mieć klientów. Tak naprawdę wszystko zależy od działań marketingowych i całej otoczki z tym związanej. Dobry marketing to podstawa, bez której solidne przedsiębiorstwa marnują swój potencjał. Musisz stale reagować na potrzeby klienta i tak prowadzić kampanie sprzedażowe, aby przekonać go, że masz coś, czego nie ma konkurencja. Częstym błędem jest jednak to, że firmy próbują dotrzeć ze swoją ofertą do wszystkich. Takie działania nie mają większego sensu, ponieważ proponowanie usługi komuś, kto jej na pewno nie potrzebuje, jest stratą czasu. Kluczem do sukcesu jest skupienie się na odbiorcach, o których wiemy, że mogą być potencjalnymi klientami – czyli metoda tak zwanego lejka sprzedażowego.

Co to jest lejek sprzedażowy?

Metoda lejka skupia się na stopniowym zawężaniu grupy osób, z którą ostatecznie uda nam się nawiązać współpracę. Lejek sprzedażowy ma na celu wyłonienie klientów faktycznie zainteresowanych naszą ofertą. Metodę lejka sprzedażowego można podzielić na kilka etapów:

  • Etap I. Jest to etap przyciągania uwagi i budowania świadomości marki. Napędza on cały proces. Na samym początku musisz przyciągnąć jak największe grono potencjalnych klientów. Aby dać się zauważyć i zaciekawić odbiorców wykorzystaj takie działania jak reklama w social mediach, banery na ulicach, wysyłanie darmowych szkoleń lub ebooków, czy reklama w mediach tradycyjnych. Przekaz musi być jasny i dostępny. Na tym etapie zaczynasz budować świadomość istnienia Twojej marki. Jest to również etap budowania zaufania, dlatego nie oferuj czegoś, czego nie zamierzasz dotrzymać.
  • Etap II. To wzbudzenie zainteresowania Twoja usługą lub produktem w potencjalnych klientach. Jest to etap, kiedy należy przedstawić klientowi konkretną ofertę i skierować jego uwagę w miejsca, gdzie znajdują się nasze produkty. Dzięki temu będzie miał on szanse zapoznać się ze szczegółami. Jest to również czas na pozyskiwanie adresów e-mail czy innych wartościowych informacji o klientach, poprzez budowanie interakcji i tak zwane sall to action.
  • Etap III. Na tym etapie powinieneś wzbudzić w klientach potrzebę, na którą odpowiedzią będą proponowane przez Ciebie produkty. Tutaj dzielisz również „leady” na gorące, ciepłe i zimne, czyli klasyfikujesz pod względem zainteresowania i wykazywania chęci do współpracy.
  • Etap IV. Jest to sam koniec lejka sprzedażowego, do którego docierają tylko osoby, które zdecydowały się na współpracę. Oczywiście Twoje działania nie powinny kończyć się na sprzedaży. Ważne jest, aby skupić się na budowaniu długotrwałych relacji, dzięki czemu klient będzie zawsze do Ciebie wracał.

Co zrobić, aby dać się zauważyć?

No dobrze, wiesz już co to lejek sprzedażowy, ale co jeszcze możesz zrobić, aby Cię zauważono oraz aby kolejne etapy lejka sprzedażowego przebiegały pomyślnie? Przede wszystkim bądź zaangażowany. Niech o Twojej firmie będzie głośno wszędzie. Daj o sobie znać na różnego rodzaju portalach społecznościowych, pisz bloga firmowego, nagrywaj filmy na YouTube, nagrywaj podcasty, webinary, proponuj newslettery czy darmowe szkolenia. Staraj się również być oryginalny i nie powielaj schematów konkurencji, które są nudne, banalne i wszystkim znane. Przekonaj również odbiorców, że Twoja firma jest rzetelna, uczciwa i solidna. Bądź konsekwentny i staraj się dotrzymywać umówionych terminów. Słuchaj klientów i bądź elastyczny na ich potrzeby, a z pewnością zauważysz efekty.
Jeśli interesuje Cię temat lejków sprzedażowych i chcesz poznać więcej szczegółów – zajrzyj na hotlead.pl. Znajdziesz tam informację, które pomogą Ci w efektywnym pozyskiwaniu klientów.